20 september 2010

Oplossingen zoeken

Oplossingen zoeken

Soms loop je tegen problemen aan waar je zelf niet geheel een verklaring voor kan verzinnen en ook een klein onderzoek je niet naar het gewenste antwoord leid. Om eerlijk te zijn kom je dit soort problemen wekelijks tegen en is de manier waarop je deze problemen tackelt en oplost hetgeen dat bepaald of je bedrijf uiteindelijk succesvol zal zijn of niet.

Om eens een voorbeeld te geven van een simpel voorbeeld waar je tegen aanloopt en op welke mogelijk manieren je het dan zou kunnen oplossen.

Basketballwear verstuurd wekelijks een nieuwsbrief naar een selecte groep klanten, klantprofiel houders, geintereseerden en vrienden. In de afgelopen twee maanden is deze groep verdubbeld. Dit kwam vooral doordat we de email adressen van onze fans op Hyves ook toegevoegd hebben aan deze poule.

Tot op heden lag het openings percentage van onze nieuwsbrief rond een respectabele 32% wat betekent dat ongeveer 1/3 van de ontvangers daadwerkelijk de mail opent. (voor nieuwsbrief begrippen is dit best aardig). Nou viel het echter op dat de laatste twee verzendingen slechts een openings percentage hadden van slechts 26,5% en 20,1%. Op dit moment constateer je dus een probleem binnen de verzending van je nieuwsbrief.

Waarom zou het openings percentage ineens zo explosief dalen?


Natuurlijk kan dit aan meerderen factoren liggen waaronder bijvoorbeeld dat de titel de ontvanger niet aanspreekt of dat de groep Hyves fans toch minder geinteresseerd zijn. Ook zou het goed kunnen dat de algehele interesse onder de groep ontvangers gedaald is.

We zijn gaan kijken naar de groep die onze nieuwsbrief wel aandachtig leest en kwamen er achter dat het vooral vaak dezelfde personen waren die elke week weer zeer geinteresseerd onze nieuwsbrief lezen en de andere groep blijkbaar dus geen interesse heeft in onze nieuwsbrief omdat deze systematisch niet geopend wordt.

Hierop hebben we besloten om de nieuwsbrief enkel te verspreiden onder de 43% van de maillijst die wel regelmatig onze nieuwsbrief bekijkt. Met deze actie zullen we dus een hoger percentage lezers zien en de personen die toch niet zo geintereseerd zijn in onze voortgang zullen vanaf heden niet meer gestoord worden.

Wil je nou ook onze nieuwsbrief ontvangen? Surf dan naar www.basketballwear.nl en schrijf je in. Je maakt hiermee tevens kans op een Michael Jordan shirt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten